• Houd je aan de basisregels.
    • Was vaak en goed uw handen.
    • Houd 1,5 meter afstand van anderen.
    • Fiets niet mee bij klachten en laat u direct testen.
    • Draag een mondkapje op plekken waar dat moet.
  • Fiets met maximaal 2 personen. Dan kun je makkelijker afstand bewaren tot andere weggebruikers. Grotere groepjes vormen een groter obstakel voor tegenliggers en mensen die willen inhalen.
  • Fiets, zeker op drukke en/of smalle fietspaden, achter elkaar. Dan is het makkelijker voor alle medeweggebruikers om 1,5 meter afstand te bewaren bij het passeren.
  • Oeps, twee tegenliggers gezellig keuvelend naast elkaar. De 1,5 meterregel zijn ze even vergeten. Dit kun je netjes oplossen door even de aandacht te trekken. Door bijvoorbeeld oogcontact te maken of vriendelijk te knikken. Met vriendelijkheid kom je het verst, misschien wel anderhalve meter.
  • Andersom hetzelfde: probeert iemand jouw aandacht te trekken? Kan het zijn dat je zelf te dicht langs deze mensen wilde fietsen?
  • Kruispunten, wegwijzers, de omgeving van winkels, ‘we’ pauzeren er graag, het liefst vlakbij of op de weg of het fietspad. Dat was altijd al lastig voor andere passanten, en nu helemaal. Wil je even stoppen, dan op ten minste anderhalve meter afstand van het overige verkeer.
  • Rij defensief, neem nog minder risico dan anders.
  • Dus beter ook niet op het randje van het fietspad rijden vanwege de 1,5 meterregel. Het risico van een valpartij is reĆ«ler dan het risico van een coronabesmetting door een tegenligger.
  • Haal andere mensen met een ruime bocht in.